Subject: Vs: Orgaaniliste hapete kasutamine meemesilastel Varroa spp. lesta tõrjumisel
From: Epp Ülevaino <[email-masked]>
To: Kärt Jaarma <[email-masked]>
Cc: Kärolin Jenas <[email-masked]>
Date: Thu, 27 Jun 2024 09:37:59 +0300

Tere

Varroalesta tõrjeks kasutatavad orgaanilised happed võivad olla
veterinaarravimid, kui neil on sellekohane näidustus ja need on
veterinaarravimina registreeritud. Küll aga ei ole kõik orgaanilised
happed toimeaine alusel veterinaarravimina määratletavad.

Loomadel, sh mesilastel, esinevate haiguste raviks tuleb kasutada
registreeritud veterinaarravimeid. Küsimuse all ei ole konkreetsel juhul
mitte orgaaniliste hapete keelamine varroalesta tõrjeks, vaid
veterinaarravimina registreerimata orgaaniliste hapete kasutamine sellel
eesmärgil. Põhjenduseks on ohutusega seotud aspektid – veterinaarravimite
puhul kontrollitakse hoolikalt nende kvaliteeti, ohutust (nii
sihtloomaliigile, inimesele kui keskkonnale) kui efektiivsust.
Mitteravimina müüdavate toodete puhul sellist ranget kontrolli ei ole,
mistõttu ohutuse aspektist on teave nende toodete kohta puudulik.

Samal ajal peame lähtuma reaalsest olukorrast meie turul.

Hetkel omab Eestis kehtivat müügiluba 9 mesilastele mõeldud
veterinaarravimit. Reaalselt turustatatavad on nendest 4: kaks flumetriini
sisaldavat ravimit, üks tümooli sisaldav ravim ja üks taufluvalinaati
sisaldav ravim. Kuigi Ravimiregistris on 5 mesilastele mõeldud ja
toimeainena orgaanilisi happeid sisaldavat müügiloaga ravimit, ei
turustata neist Eestis hetkel mitte ühtegi.

Sellest tulenevalt saab järeldada, et kui keelata mitteravimina müüdavate
orgaaniliste hapete kasutamine mesilastel, võib toimuda järsk
sünteetiliste tõrjevahendite kasutamise tõus, kuna orgaanilisi happeid
sisaldavad veterinaarravimid ei ole lihtsalt praegu kättesaadavad.

Seetõttu leiame, et orgaaniliste hapete kasutamise keelamine ei ole praegu
mõistlik ja alustama peaks mesinike teadlikkuse tõstmisest, et nad
oskaksid ja tahaksid esmase valikuna kasutada registreeritud
veterinaarravimeid. Nõudluse suurenemise korral on lootust, et tulevikus
muutuvad orgaanilisi happeid sisaldavad veterinaarravimid ka Eestis
mesinikele kättesaadavaks.

Parimate soovidega

Epp Ülevaino

Ravimiamet

kliinilise hindamise büroo spetsialist

Tel 737 4140

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Nooruse 1

50411 Tartu

www.ravimiamet.ee <http://www.ravimiamet.ee/>

Selles e-kirjas sisalduv teave (kaasa arvatud manused) on mõeldud
ametialaseks kasutamiseks ning seda võivad kasutada vaid e-kirja
adressaadid. E-kirjas sisalduvat teavet ei tohi ilma saatja selgelt
väljendatud loata edasi saata ega mis tahes viisil kolmandatele isikutele
avaldada. Juhul, kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu,
teavitage sellest koheselt saatjat ning kustutage e-kiri.

This e-mail and any attachments transmitted may contain confidential and
privileged information. If you are not the intended recipient, please
notify the sender immediately by returning the e-mail and permanently
deleting what you have recieved. Any dissemination or use of this
information by a third person without permission is prohibited and may be
illegal.

Saatja: Kärt Jaarma < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 24. mai 2024 11:57
Adressaat: Epp Ülevaino < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Koopia: Anne-Ly Veetamm < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Olev Kalda < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: Orgaaniliste hapete kasutamine meemesilastel Varroa spp. lesta
tõrjumisel

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Rääkisin Pärnus veterinaararstide infopäeval põgusalt, et mesinikel on
mure, et orgaanilisi happeid (nt oblikhape, sipelghape) ei tohi enam
meemesilastel Varroa spp. lesta tõrjumisel kasutada.

Nüüd pöördus üks mesinik PTA poole sama murega ja edastas ka Taani
materjalid (kirjale lisatud), kus on kirjas, miks orgaanilisi happeid ei
ole lubatud enam lesta tõrjumiseks kasutada.

Saadetud materjalide alusel soovin ma teada Ravimiameti arvamust, kas me
peaksime keelama orgaaniliste hapete kasutamise meemesilastel Varroa spp.
lesta tõrjumisel, sest orgaanilised happed ei ole veterinaarravimid?

Lugupidamisega

Kärt Jaarma

Peaspetsialist

Loomatervise ja –heaolu osakond

Põllumajandus- ja Toiduamet
______________________________
 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
+372 5693 9141
Väike-Paala 3 / 11415 Tallinn/  <https://pta.agri.ee/>
https://pta.agri.ee/

TÄHELEPANU *** See e-kiri (kaasa arvatud manused) on mõeldud ainult
e-kirja adressaatidele ning võib sisaldada ametialaseks kasutamiseks
ettenähtud teavet. Teavet ei tohi ilma saatja selgelt väljendatud loata
edasi saata ega mistahes viisil kõrvalistele isikutele avaldada. Juhul,
kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu, palun teavitage
sellest kohe saatjat ning kustutage e-kiri oma arvutist.
ATTENTION *** This e-mail and its attachments may contain official
information. If you are not the intended recipient, please notify the
sender immediately, delete this e-mail and destroy any copies. Any
dissemination or use of this information by a person other than the
intended recipient is unauthorized and may be unlawful.